Szybowiec powstały na
bazie IS-2 Mucha. Jest to bardzo mało znana konstrukcja i niewiele wiadomo o jej oblocie i dlaczego została skasowana.
SZD-7 jest pierwszym polskim szybowcem o
laminarnym profilu skrzydła (stawiają mniejszy opór, są cieńsze,
ostrzejsza krawędź natarcia).
Geneza
tego szybowca jest ciekawa. Generalnie jest to kadłub z IS-2 z
doczepionymi nowymi skrzydłami. Projekt stworzyli
inżynierowie Tadeusz
Kostia i Irena Kaniewska. Skrzydła
wykonano nowym sposobem. Poszerzono żebra, a dla uzyskania idealnego
profilu płat został grubiej oszpachlowany, dokładniej wypolerowany
i polakierowany niezwykle precyzyjnie. Oznaczało to również
większą wagę skrzydeł, przez co trzeba było wzmocnić wręgi
kadłuba i łączące je podłużnice. Warto również wspomnieć,
że w tym szybowcu po raz pierwszy użyto w SZD hamulców płytowych
na skrzydłach. Były one sprzężone z hamulcem koła. Tak
przygotowany szybowiec ważył 67 kg więcej niż jego
pierwowzór-Mucha ter.
Szybowiec był gotowy w sierpniu 1950
roku, a oblot miał miejsce 16. sierpnia. Porównanie
obu konstrukcji w 1950 roku
dało bardzo ciekawe wyniki. Przy niskiej prędkości Mucha
była lepsza, przy 70-80km/h wyniki były takie same, jednak przy
100km/h Osa była już dużo lepsza od IS-2. Przy
prędkości 150 km/h SZD-7 była nadal lepsza od Muchy, jednak
różnica między nimi nie była aż tak duża jak przy 100km/h.
SZD-7 Osa była dobrym szybowcem, jednak nigdy nie trafiła do
produkcji. Została zaliczona jako szybowiec eksperymentalny. Była
jednomiejscowym górnoplatem o konstrukcji drewnianej, krytej
sklejką. Skrzydło wolnonośne (bez zastrzałów) o pojedynczym
dźwigarze i kryte sklejką o grubości od 1,5 do 3mm. Jedynie ster
kierunku był kryty płótnem. Wymiary szybowca (rozpiętość 15,
wysokość 1,6, długość 6,8 metra), oraz mała masa własna
(maksymalna 327 kg) w połączeniu z nowym profilem skrzydła dały
szybowiec o dużej doskonałości, wynoszącej 26,1 L/D. Szybowiec
miał również niezłą wytrzymałość. Obciążenie konstrukcji wynosiło 23,2 kg/m2, a przeciążenia
dopuszczone dla Osy mieściły się między -3G, a +4,5G.
Prędkość maksymalna dla tego szybowca została ustalona na 250
km/h, natomiast minimalna to zaledwie 57 km/h.
SZD7 Osa w 1959 roku została skasowana, a jej skrzydła trafiły z
powrotem do SZD. Po dziś dzień nikt nie podjął się odbudowy Osy.
Tak przygotowany szybowiec ważył 67 kg więcej niż jego pierwowzór-Mucha ter.
OdpowiedzUsuńChyba trochę mało poz.Włodek.
Nie do końca rozumiem. Zdanie mówi o tym, że "Osa" była o 67kg cięższa niż jej pierwowzór, czyli IS-2 "Mucha ter".
UsuńOK ja źle zrozumiałem.Poz.Włodek.
OdpowiedzUsuńRównież pozdrawiam ;)
OdpowiedzUsuńna Bocianie zrobiłem dclp 300 Krępa- Lisie i dcl Krępa- Lubiń bez trymera i WEC-a to były czasy ..to był szybowiec . ..Puchacze po porównaniu z Bocianem powinny być wyłącznie czerwone ze wstydu .. ;)
OdpowiedzUsuń