SZD-11 Albatros to mało
znany projekt Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych. Był to
wysoko wyczynowy szybowiec na bazie SZD-8 Jaskółki.
Albatros był drugą
konstrukcją eksperymentalną na bazie SZD-8Bis Jaskółka.
Pomysł jego budowy narodził się w 1951 roku podczas Krajowych
Zawodów Szybowcowych w Inowrocławiu. Rozpoczęto wówczas dyskusję
nad zbudowaniem szybowca na słabe warunki, a następnie szybowca
uniwersalnego, który miałby jeden kadłub i dwie pary skrzydeł.
Przy różnych powierzchniach skrzydeł uzyskano by zmienne
obciążenie szybowca. Wynikiem tego było złożenie przez Dyrekcję
Zakładów Sprzętu Lotnictwa Sportowego zamówienia na tego typu
szybowiec. Pracę nad nim objęli inż. Justyn Sandauer i inż. Józef
Niespał. Wykorzystali oni kadłub z seryjnej Jaskółki,
zaprojektowali nowe skrzydła o rozpiętości 18 metrów i nowy ster
kierunku o powierzchni dwóch metrów kwadratowych. Tak powstała
konstrukcja została oblatana 14. września1954 roku przez Tadeusza
Górę na lotnisku w Bielsku.
Planowano budowę ogólnie trzech szybowców z poprawioną
konstrukcją i usuniętymi klapami, jednak zbudowano tylko jeden
prototyp.
Mimo
dobrych osiągów Albatros
nie został wdrożony do produkcji. SZD-11 zajął III miejsce w
klasyfikacji ogólnej na II Szybowcowych Mistrzostwach Polski w 1955
roku w Lisich Kątach. Po
zawodach przebudowano szybowiec do wersji SZD-11-2 Albatros-Super.
SZD-11-2 miał w stosunku do swojego poprzednika większy płat steru
kierunku (półtora metra kwadratowego), zaokrąglone, kroplowate
końcówki skrzydeł zapożyczone z Jaskółki-Z,
oraz zaklejono w nim mało skutecznie klapy, co zwiększyło
aerodynamikę skrzydeł. Szybowiec znajdował się w posiadaniu SZD
do połowy lat '60. Dalsze jego losy nie są do końca znane
(najpewniej został zniszczony).
Był
to jednomiejscowy szybowiec drewniany, kryty sklejką i płótnem. W
miejscu powierzchni nierozwijalnych kryty laminatem. Jak już
wspomniałem rozpiętość skrzydeł wynosiła 18 metrów, długość
7,6 metrów, a wysokość 1,41 metra. Prędkość minimalna szybowca
to 52km/h, maksymalna 230km/h. Doskonałość wynosiła L/D=26, więc
nieco mniej niż Jaskółki.
Albatros był jednak
lżejszy o 6,5 kg niż Jaskółka
(SZD-8 waży pusta 270kg, SZD-11-2
– 263,5kg). Albatros-Super
był lżejszy od zwykłego SZD-11. Podstawowa wersja szybowca ważyła
268kg, SZD-11-2 - 263,5kg.
Masa całkowita szybowca wynosiła 353kg, czyli blisko 100kg mniej
niż jego poprzedniczka (z powodu braku zbiorników balastowych).
Dodatkowo szybowiec miał na dziobie szczątkową płozę, za którą
zamontowano kółko. Na ogonie zainstalowano metalową płózkę,
podobną do tej znanej nam z klasycznej Jaskółki.
W
porównaniu do Jaskółki
SZD-11 był lepszy w gorszych warunkach termicznych, lżejszy i miał
mniejsze o około 30% obciążenie płata, ale był za to wolniejszy
i miał nieco mniejszą doskonałość. Nie
do końca znane mi są powody, dlaczego SZD-11 nie trafił
ostatecznie do produkcji. Prawdopodobnie z tych samych powodów, co
SZD-7 Osa. Był to
szybowiec eksperymentalny. Niestety nikt też nie podjął się
odbudowy tego szybowca.
Porównanie obu wersji, od lewej: SZD-11 Albatros, SZD-11-2 Albatros-Super.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz